Enfokamer: Euskadiko merkataritzaren behatokia

AMIA txostena

AMIA txostena

Txosten honek AMIA azterketa egiten du urtero Euskal AEko merkataritza-sektorearen bilakaerari buruz, euskal merkataritza-sektoreko hainbat eragilerekin lankidetzan, hala nola garapen-agentziekin, udalekin, merkataritza-ganberekin, merkataritza-federazioekin edo merkataritza-bulego teknikoen sarearekin, euskal merkataritzaren ahuleziei, mehatxuei, indarrei eta aukerei buruz dituzten iritziak jasotzeko.

2024. urteko datuak

Ahuleziak

ahuleziak ikonoa

Adinean aurrera doazen eta/edo belaunaldi-erreleborik ez duten enpresarien sektorea. EAEko txikizkako merkataritza-sektorea kudeatzen duten pertsonen batez besteko adin altua; horrek zaildu egiten du negozioa egokitzea edo garatzea, alde teknologikoagatik edo oso urruti ez dagoen erretiro baten aurrean interesik ez izateagatik. Batez besteko adina 50 urtekoa da*. Euskal merkataritza-establezimenduen % 72,7* 45 urtetik gorako pertsona batek kudeatzen ditu.

Jende gazteenarekiko egokitzapen eskasa.Merkataritzak ahalmen txikia du publiko gaztea (belaunaldi berriak, etorkizuneko kontsumitzaileak) erakartzeko eta erakartzeko estrategiak gauzatzeko.

Ez dago behar adina inbertitzeko gaitasunik.Denda askok ez dute baliabide nahikorik instalazioak berritzeko, digitalizatzeko edo marketin-kanpainei aurre egiteko behar den inbertsioari aurre egiteko.

Mehatxuak

mehatxuak ikonoa

Belaunaldi-erreleboa izateko interesik ez izatea. Ondorengoek edo enplegatuek erretiroagatik ixten dituzten saltokiak ordezkatzeko zailtasuna. 2022an establezimenduen % 13,1* soilik erosi da negozio-eskualdaketa baten bidez.

Aldaketa soziodemografikoak. Biztanleria-mugimenduek, biztanleria zahartua gero eta nagusiago izateak, jaiotza-tasaren jaitsierak eta, ondorioz, biztanleriaren murrizketak kontsumoan eta kontsumitzen dugun moduan eragina duten aldaketak dakartzate. INEren datuen arabera, 2023an 320.656 jaiotza erregistratu ziren Espainian, hau da, aurreko urtean baino % 2,6 gutxiago. Heriotzen kopurua % 6,1 jaitsi zen. Emakume bakoitzeko batez besteko seme-alaba kopurua 1,12ra jaitsi zen; 1950ean datua 2,47 zen emakume bakoitzeko.

Basamortutze komertziala. Saltokien itxieraren ondorioz, lokal hutsak ugaritzen ari dira, eta horrek murriztu egiten du lehen goraka ari ziren eremuen merkataritza-erakargarritasuna.

Indarguneak

indarguneak ikonoa

Hirigintza. Hiri-segurtasunari eta -orekari laguntzea, merkataritza-ardatzak sortuz hiriaren egituraketan parte hartuz.

Kokapen ona, hurbiltasuna eta gertutasuna. Merkataritza-enpresa txiki eta ertainek presentzia egokia dute populazio-zentro garrantzitsu guztietan, eta hornidura arina eskaintzen diete inguruko biztanleei. Euskal biztanleriaren % 1,39** baino ez da bizi merkataritza-dentsitate txikiko eremuetan. Kontsumitzaileen etxeetatik hurbil daude, eta lehen erreferentea dira premia larriko erosketak edo ordezkoak egiteko orduan.

Tokiko merkataritzan erosteak iraunkortasuna ematen du online merkataritzaren aldean. Tokiko negozioetan egindako erosketek erregaian eta garraioan aurreztea dakarte, bilgarrietan hondakin gutxiago sortzeaz gain.

Aukerak

aukerak ikonoa

Erakundeen babesa. Administrazio publikoak, merkataritzak hirietako ekonomian eta bizitzan duen garrantziaz jabetuta, dinamizazio, prestakuntza, profesionalizazio, ekintzailetza, modernizazio, digitalizazio eta enpresa-erreleborako proiektu ugari bultzatzearen aldeko apustua egiten ari dira, sektoreak doan jaso ditzakeen dirulaguntzen eta aholkularitzaren bidez. Era berean, merkataritzaren sustapenari eta laguntzari lotutako erakundeei laguntzen ari zaie.

Enpresen arteko lankidetza. Indibidualismoa alde batera utzi behar da beste saltoki osagarri batzuekin aliantzak egiteko, adibidez sustapen koordinatuak egiteko, bezeroak gurutzatzeko edo produktu generikoak batera hornitzeko.

Espezializazioa. Produktuetan espezializatzea eta bezeroarengana bideratzea. Negozio asko ari dira lan egin beharreko produktu-lerroen kopurua murrizten, gutxi batzuetan zentratzen, baina beren eskaintzako produktu-sorta handitzen. Beste batzuk bezeroari zuzendutako espezializazioaren alde egiten ari dira; profil horretan sartzen dira gero eta ohikoagoak diren komenentziazko dendak, bai eta biztanleriaren profil jakin batera bideratutako joera-dendak ere: Z Belaunaldia, Millennials, X Belaunaldia, Boomers...

* Euskal Txikiskako Merkataritzaren Barometroa 2023. Enfokamerrek egina.

** Euskal Merkataritzaren Egitura 2024 Txostena. Enfokamerrek egina.

Ilustración sobre el histórico

Sar zaitez dokumentu osora eta aurreko txostenen edukira.

Txosten guztiak kontsultatzea Flecha derecha

Merkataritzaren behatokia logotipoa

Kontaktua

Helbidea

Turismo, Merkataritza eta Kontsumo Saila Donostia-San Sebastián, 1 - 01010 Vitoria-Gasteiz

Facebook X Instagram Pinterest Linkedin